image

image

Första bröllopsfrågan, hur lång tid tar en trerättersmiddag på bröllop?

Bra fråga! Det kan variera en del beroende på antal gäster och antal tal, hur van serveringspersonalen är osv. Har ni en catrare eller har middagen på en restaurant så kan de hjälpa er.

Vår tog ca 5h och vårt tidschema såg ut ungefär som följer(vi har inte full koll från att vi satte oss till bords, vi hade som annat att tänka på):

15.30 Vigsel
16.00 Gratulationer på kyrktrappan.
16.20 Första bussen till festlokalen, fotografering av familj utanför kyrkan.
16.40 Andra och sista bussen till festlokalen. Mingel och brudskål.
17.30 Hälsades vi välkomna till bords, 67 pers satte sig, vin serverades.
Ca 18 Serverades förrätt och senare huvudrätt.
20.45 paus
21.15 bröllopstårta, kaffe och avec.
22.45 middagen avslutades

Paus
Brudvals
Dans

01.30 Nattamat
03.00 Sista dansen och hemgång för järngänget, ca 20 personer inklusive oss.

Har man nästan alla vänner samlade och bränner man en halv förmögenhet på sitt bröllop så vill man inte gå hem kl.01.

Våra tips för bröllopsmiddagen:
Välj en bra toastmaster(vi hade den bästa, men ni kan säkert hitta någon annan som är bra). Det är toastmastern tillsammans med servisen som ser till att maten och talen synkas. Mkt uppskattat att få äta varm mat.

Pausen efter huvudrätten var välbehövlig. Folk behövde pudra näsan, röka och ta luft.

Pausen efter desserten, innan brudvalsen, var också uppskattad. Det kan annars bli svårt att få igång dansen direkt efter valsen on folk är rök och mingelsugna.

Nattamaten var extremt uppskattad. 110 korvar gick det och då var det en del av de 67 bröllopsgästerna som redan gått hem.

Vi skippade desserten och hade bara tårta, det blev väldigt lagom. Vi var skönt mätta och fick en lagom lång middag istället för proppmätta och klara en timme senare. Dessutom blev det billigare!

Kom ihåg att börja äta direkt när ni fått maten, annars börjar ingen annan och middagen blir lååång och kall.

På bilden ser ni våra mammisar som viker servetter. Det tog ca 3 timmar för fyra personer att duka. Utöver de fyra så fanns vår catrare med och visade hur det skulle se ut och jag som pyntade.

Planera bort er själva under förberedelserna och ha folk ni litar på till hjälp. Jag och J var arbetsledare och vi hade totalt under fredagen, dagen innan bröllopet, hjälp av 10-12 personer. Några fick ledigt efter lunch, samtidigt som några anslöt sig. Det blev lagom belastning på alla istället för att några slet ut sig.